You are here
Home > Fashion > ביי ביי 2011! (או: פוסט סיכום שנה)

ביי ביי 2011! (או: פוסט סיכום שנה)

[התפרסם לראשונה ב28/12/2011]

שנה אחת – 15 אירועים מרכזיים באופנה; הישענו אחורה, תקראו ותשחזרו את השנה האחרונה מההתחלה…

עשרת האירועים הגדולים בעולם האופנה שקרו השנה מחוץ לארצנו הקטנטונת:

 [1] פליטת הפה האנטישמית של ג'ון גליאנו והסקנדל שנוצר אחריה

הפרשה שנוצרה סביב האמירה האנטישמית של ג'ון גליאנו, אז המנהל הקריאטיבי של "דיור", היא אחת מהפרשות הכי משמעותיות שקרו במהלך השנה האחרונה, אם לא בשנים האחרונות, בעיקר כיוון שהיא תפסה את כולם לא מוכנים. מאז פליטת הפה של גליאנו בעודו שיכור אי שם במהלך פברואר של השנה החולפת תעשיית הרכילות והשמועות עובדת שעות נוספות בנוגע למחליף שיכנס לדיור וימצא נעליים גדולות להחריד (וכנראה מעוצבות בצורה מחרידה). בכל מקרה, אפשר להיות בטוחים שכשנסכם את שנה הבאה אחד מהאירועים שנהיה חייבים לציין יהיה קשור במחליף של גליאנו ובהצלחה (או אי ההצלחה) שלו בדיור.

[2] החלפת עורכות ראשיות ב"ווג פריז"

אחרי עשור בתוך מערכת "ווג" החליטה קארין רויטפלד לפרוש בשיא והודיעה על התפטרותה. היורשת הטבעית שנבחרה להחליפה היא יד ימינה, עמנואל אלט, עד אז יד ימינה של רויטפלד ואף אחת מחברותיה הטובות. ההלם שהגיע מהחלטתה של רויטפלד זעזע מעט את עולם האופנה, ובעיקר את קוראות "ווג פריז" כיוון שנדמה היה שרויטפלד משאירה נעליים גדולות מידי כדי שבחורה אנונימית יחסית כמו אלט יתאימו לה. כיום, כשאלט סוגרת כמעט שנה בתפקיד, אפשר לומר שהיא לגמרי משתלטת על העניינים. טוב, היא בכל זאת למדה ממי שנחשבת אחת מהטובות ביותר…

3420809_1922
שלושה משערי "ווג פריז" שנוצרו בניצוחה של ע. אלט; השמאלי ביותר הוא השער הראשון שהפיקה

[3] ליידי גאגא מבססת סופית את עצמה כאייקון אופנה

מהרגע הראשון שבו ליידי גאגא נכנסה לחיינו ידענו שהיא שונה, ובקטע טוב. כשאישה/זמרת/פרפורמרית חיה את החיים שלה על ומחוץ הבמה כאילו מדובר בתצוגת אופנה שלעולם לא נגמרת, אפשר לסמוך על כך שבשלב מוקדם או מאוחר היא תמצא את מקומה בתעשיית האופנה. עם סיום השנה הזאת אפשר להצביע על כמה נשים אשר הולכות ומבססות את מעמדן כאייקון אופנה, אבל ליידי גאגא מנצחת את כולן בהליכה – היא הייתה הכוכבת של תצוגת האופנה של Mugler, הופיעה על שערים ב"ווג" וב"הארפר באזר", כתבה טור אישי ב"V" ופרסמה ספר תמונות אישי מאחד מסבבי ההופעות שלה (שצולמו ע"י הצלם הנודע טרי ריצ'ארדסון).

[4] יום החתונה של הנסיך צ'ארלס קייט מידלטון והסאגה שמסביב לשמלת הכלה שלה

בתקופת טרום החתונה של הנסיך הבריטי ומושא ליבו, נדמה היה כי העולם חדל מלהתקיים ובעצם שום דבר לא רלוונטי ומעניין יותר מאשר מי תעצב את שמלת הכלה של הדוכסית לעתיד. בחירת המעצבת, השמלה וההכנות נשמרו בחשאיות מוחלטת עד לרגע האחרון ממש כשקייט מידלטון יצאה לאור וכל חדשות העולם הכריזו: "הכלה לבשה מקווין". שרה בורטון, המנהלת הקריאטיבית ב"אלכסנדר מקווין", עיצבה למידלטון שתי שמלות ליום חתונתה – את השמלה לטקס עצמו וגם שמלה לאפטר פארטי – מה שכנראה ינציח אותה לעד בספרי ההיסטוריה הבריטית ובעולם החקיינות הסינית לשמלות כלה. אגב, היום הזה משמעותי עוד יותר כאשר חושבים על זה שזהו היום שהעולם כולו התוודע לאחות הנוספת מבית מידלטון ובעיקר לחלק האחורי שלה…

The Kates' Weddings
למעלה: קייט מידלטון ואחותה הצעירה פיפה ביום החתונה המלכותית; למטה: קייט מוס ביום חתונתה עם אחותה הקטנה

[5] המאבק המשפטי בין איב סאן לורן לבין כריסטיאן לובוטין בנוגע לסוליה האדומה של נעלי העקב

האסוציאציה הראשונה של כל בחורה כשתגידו לה "נעלי עקב של לובוטין" יהיו נעלי עקב שחורות עם סוליה אדומה, לא? ובכן, תלוי את מי שואלים. לאחר שקולקציית ה"ריזורט" של איב סאן לורן כללה דגם נעליים בעל סוליה אדומה מיהר כריסטיאן לובוטין להאשים את עמיתו בכך שגנב את סימן הזיהוי שלו. הויכוח ביניהם הגיע לבית המשפט ולבסוף נפסק לטובת סאן לורן, בטענה שאף אחד לא יכול לקחת בעלות על צבע של סוליה. אאוץ'.

[6] החתונה של קייט מוס

עוד לפני שהספקנו להיפטר מההרגל המגונה של להתעדכן בנוגע "לחתונה של קייט" (מידלטון), נודע כי קייט נוספת עתידה להתחתן עם בנזוגה – הסופרמודל המפורסמת קייט מוס. למרות שההאשמות וההשמצות בגין ג'ון גליאנו היו בשיאן באותה תקופה, מוס החליטה להיות נאמנה לחברה הותיק ולתת לו את הכבוד שבעיצוב שמלת הכלה שלה וגם מקום שמור ליד אחד השולחנות בחתונה…

[7] "יופי פראי" במוזיאון מטרופולין

אחת מהתצוגות הכי מעניינות שקרו השנה, דווקא לא כללה דוגמנית רזות צועדות על עקבים אימתניים אלא בובות פלסטיק לובשות את מיטב מהפריטים שעוצבו ע"י המעצב המנוח אלכסנדר מקווין. הרעיון בהקמת התצוגה הזו היה לא רק בכדי שנכיר את עבודתו אלא גם כדי לתת לו מחווה של כבוד על כשרונו וחוש היצירתיות שלו בכל הנוגע להצגת הפריטים שעיצב.

Savage Beauty by Alexander McQueen
מתוך התערוכה "יופי פראי"; קרדיט לתמונה: האתר של מוזיאון מטרופולין

[8] איימי ווינהאוס נמצאה ללא רוח חיים בביתה (23/7)

אחד מהמועדונים הפחות נחשקים שיש בעולם (טוב, תלוי לדעת מי) הוא "מועדון 27" – המועדון אליו נכנסים כל הזמרים הגדולים אשר מוצאים את מותם מוקדם מהצפוי. השנה (23/7) נכנסה למועדון חברה נוספת – איימי ווינהאוס – זמרת מדהימה ומוכרת אשר לא הצליחה להתמודד עם בעיית ההתמכרות שלה לסמים ואלכוהול. איימי ווינהאוס הייתה ידועה לא רק בזכות כשרון השירה שלה אלא אישיות אופנתית של ממש בזכות עם הסטיילינג הייחודי שלה (שעליו הספקתי לכתוב בתחילת השנה במסגרת פרוייקט הא"ב שלי) ובזכות הקולקציה שעיצבה עבור המותג "פרד פרי".

[9] הוליווד מוציאה את הפרווה מחוץ לחוק

הימצאות מעילים ושאר פריטים העשויים מפרוות חיות היא אחד מהדברים שמזכירים לנו עד כמה אנחנו, בני האדם, עדיין די פרימיטיביים. הרי איזו סיבה אחרת יש לנשים ללבוש פרוות עשויות מחיות שנרצחו למען אותה מטרה, כאשר בני האדם מחזיקים ביכולת ליצור תחליפים לפרווה אשר נראים זהים (אם לא טובים יותר) מהפרווה האמיתית? מבחינתי אין סיבה כזו, וכנראה שגם בהוליווד חושבים ככה שכן זוהי העיר הראשונה בארה"ב שאושרה בה תקנה האוסרת על מכירת פריטי פרווה בשטחה. יש לקוות שזוהי רק ההתחלה ושבמהלך 2012 נשמע על ערים ואף מדינות רבות נוספות שנוקטות באותה גישה.

3420809_1923
הפקת אופנה מלאת פרווה (ובעיניי מזעזעת) שהתפרסמה במגזין Harper Bazaar בנובמבר 2011

[10] H&M מודיעה על שיתוף הפעולה בינה לבין בית האופנה "ורסאצ'ה"

רק רשת אופנה קימעונאית כמו H&M יכולה להוציא קולקציה בשיתוף פעולה עם בית אופנה גדול שהיא שנויה במחלוקת בדיוק כמו שהיא נחשקת (כלומר, מאוד). ככל שביקורות האופנה קטלו כך התארכו עוד ועוד התורים מחוץ לחנויות הרשת ביום ההשקה הגדול. במרבית החנויות בערים הגדולות ברחבי העולם (כולל ת"א שלנו) מרבית הקולקציה אזלה עוד ביום הראשון. אני אישית שועשעתי כששמעתי שכמה שבועות אחרי הטירוף הגדול, הרבה מהלקוחות בקשו להחזיר את הפריטים, כנראה בגלל שלא הצליחו למכור אותם באיביי כמו שחשבו שיצליחו (כי אמנם זה נחמד לומר שיש לך ורסאצ'ה בארון, אבל בנינו – זה לא באמת פרקטי או באמת יפה כמו שהיינו רוצים שיהיה). נקווה שב"מארני" למדו את הלקח…

 

וחמישה מהרגעים הגדולים בישראל [בקצרה]:

  1. שבוע האופנה בחולון: ניסיון יפה להפיח חיים בשממה האופנתית של ישראל [לפרטי האירוע]
  2. שבוע האופנה בת"א: היה נהדר ונתראה שוב באפריל [לסיכום המלא – היום הראשון, היום השני והיום השלישי].
  3. הרגעים של רשתות האופנה הבינלאומיות מחו"ל, בארץ:
    • H&M מודיעה על כך שהיא מפסיקה לייבא לארץ את קו המידות הגדולות שלה (מי בכלל הצליח למצוא אותה בארץ מלכתחילה?)
    • הקולקציה פרי שיתוף הפעולה בין רשת H&M לבית האופנה האיטלקי "ורסאצ'ה" נחטפת מהחנויות כמעט כליל ביום הגעתה ארצה
    • רשת Forever21 פותחת סניף ראשון בארץ
  4. בשורה משמחת לשופוהוליות: ראש הממשלה נתניהו מודיע כי במסגרת החלטות ועדת טרכטנברג סכום עליו ניתן לקבל פטור ממכס על רכישות מחו"ל יעלה מ200 שקלים ל1200 שקלים. ההחלטה צריכה להיכנס לתוקף כבר ביום הראשון של 2012 לאחר שהיום החוק עבר באופן סופי ואושר ע"י שר האוצר
  5. מעצבים ישראליים וחנויות נכנעים למיתון – היו שלום, אנחנו כבר מתגעגעים:
    • רוס אובטה
    • קפה ביזאר
    • המחתרת
    • בוטיק שושו

 

ובנימה קצת יותר אישית…

השנה האחרונה הייתה שנה מטלטלת ומלאת שינויים עבורי, מכל מיני סיבות. מבין כל הדברים שנשארו יציבים וחזקים בשבילי (כמו המשפחה והחבר), הדבר היחידי שהצלחתי להיות בו חזקה בעצמי זה בבלוג – המקום האישי שלי שבו אני יכולה לעשות "Log out" מהחיים והבלאגן ולהיכנס לעולם זוהר ויפה. אז כן, היו לי (ועדיין) מחסומי כתיבה, ימים שלא הצלחתי לכתוב מילה אחת (שלא לדבר על לפתוח את המחשב מלכתחילה), ימים שלא רציתי לצאת מהמיטה ועדיין תמיד חזרתי לכאן ו(כמעט) אף פעם לא רציתי לעזוב.

השנה הבלוג הזה חגג שנה וזה לא היה יכול לקרות בלעדיכם, קוראיי היקרים. תודה שאתם נותנים לי את הכוח והרצון להמשיך לכתוב, להמשיך לצלם, להמשיך להרגיש. בלעדיכם זה לא היה אותו הדבר.

 

HNY1

מאחלת לכם ששנת 2012 תהיה אופנתית ומלאה בחוויות מיוחדות לטובה.
נתראה בשנה הבאה! ♥

כתיבת תגובה

Top